salutari din departari

revista celor nici prea-prea, nici foarte-foarte
 
AcasaAcasa  FAQFAQ  InregistrareInregistrare  ConectareConectare  

Distribuiţi | 
 

 Europa a rescris legile energiei

In jos 
AutorMesaj
Salutari
Admin


Numarul mesajelor : 462
Data de inscriere : 05/02/2009

MesajSubiect: Europa a rescris legile energiei   Sam 07 Mar 2009, 09:20

Europa a rescris legile energiei

Sabina Tudor

Preluat de pe site-ul Adevarul, 18 dec 2008

Pachetul legislativ menit să reducă emisiile de carbon cu 20% în următorii 12 ani a fost votat în unanimitate de reprezentanţii celor 27 de ţări membre. La doi ani de la formularea lor, măsurile menite să reducă poluarea în ritm cât mai rapid au devenit legi europene. România şi Bulgaria au mai primit o perioadă de graţie.

În Statele Unite, o mare parte a populaţiei aşteaptă legile care vor oferi subvenţii pentru montarea panourilor solare1 /4Imaginea anterioara
Publicitate Naţiunile Uniunii Europene au lansat o serioasă provocare la adresa unor ţări precum Statele Unite, Rusia sau China, adoptând unilateral măsuri drastice de reducere a poluării. „Suntem singura regiune din lume care impune prin lege reducerea emisiilor de carbon“, a subliniat comisarul de mediu Stavros Dimas. „Dacă şi alte ţări vor urma exemplul european, planeta mai are o şansă“, a mai spus el.

Migrarea industriei grele din Europa

Legea centrală a pachetului legislativ e cea care reglementează sistemul prin care industria grea va fi obligată, pas cu pas, să reducă poluarea. Termocentralele sau combinatele metalurgice care nu se vor conforma vor plăti foarte scump pentru fiecare gram de dioxid de carbon emis peste limită începând din 2013.

Scopul suprataxelor este impunerea unor noi tehnologii mai puţin poluante, fără ca patronatul să poată găsi o alternativă mai ieftină. Astfel, se speră că aceste industrii, precum şi toate celelalte care emit cantităţi mari de CO2 îşi vor face calculele şi vor constata că, pe termen lung, e mai ieftin să nu poluezi, decât să cumperi aşa-numitele „credite de carbon“.Unii au spus că legea fie va genera migrarea industriei grele europene spre alte zone ale lumiii mai permisive în privinţa poluării, fie va închide facilităţi strategice, de care Europa are nevoie.

Limite permisive pentru emisiile casnice

Singurul lucru pe care l-au obţinut industriaşii a fost modificarea limitei de poluare. Astfel, pentru industria grea, prima ţintă adoptată a fost reducerea emisiilor cu 21% faţă de anul 2005, şi nu faţă de anul 1990, cum prevedea proiectul. Se înţelege că, în compensaţie, alte domenii vor avea limite mai drastice.

Persoanele particulare vor fi şi ele nevoite să reducă poluarea, dar limitele sunt, în cazul lor, chiar mai permisive.

Astfel, pentru sectorul privat (locuinţe sau autoturisme personale), poluarea maximă admisă va fi redusă cu doar 10% faţă de cea înregistrată în anul 2005. Această lege are cifre deosebite pentru fiecare stat membru şi lasă conducerilor locale libertatea de a decide prin ce metode se va impune populaţiei reducerea poluării. Statele mai bogate vor fi obligate să reducă mai drastic poluarea casnică, în timp ce state precum România şi Bulgaria au permisiunea de a îngădui populaţiei chiar să mai crească puţin peste nivelul actual de poluare.

Înţelegerea manifestată pentru ţările sărace va permite populaţiei rurale să-şi încălzească locuinţele cu cărbuni sau lemne de foc, lucru care va fi total interzis în alte ţări şi urmează să fie interzis, în următorii ani, inclusiv în România şi în Bulgaria.

Obiective pentru industria auto

Scopul acestei legi este de a determina constructorii de autovehicule să producă maşini nepoluante. Legea nu făcea parte din pachetul iniţial, dar a fost adăugată la insistenţele Italiei, care a ameninţat că va respinge întregul pachet dacă nu se impun restricţii şi constructorilor de autovehicule.

Începând din 2015, niciun stat membru nu va mai permite circulaţia maşinilor care emit mai mult de 120 grame de dioxid de carbon la suta de kilometri, iar în 2020 limita va scădea la 95 grame la suta de kilometri. Producătorii de autoturisme, autobuze sau camioane au primit în acest fel un răgaz rezonabil pentru ­a-şi schimba tehnologiile.

Uniunea Europeană, lăudată de Naţiunile Unite

Yvo de Boer, responsabilul ONU cu problemele încălzirii climatice, a calificat legile adoptate la Bruxelles drept „un semn încurajator“ pentru toate ţările lumii. El şi-a declarat „admiraţia faţă de liderii europeni care au avut tăria de a impune măsuri antipoluare chiar în condiţiile accentuării crizei financiare“.

Începând din ianuarie 2009, se aşteaptă măsuri similare din partea Statelor Unite, unde preşedintele nou-ales, Barack Obama, a cerut deja Congresului să întocmească un pachet de legi asemănător. SUA vor încerca reducerea emisiilor de carbon la nivelul anului 1990 până în 2020 şi apoi reducerea lor cu încă 80% până în anul 2050.

Investiţiile „verzi“ aduc „permise de poluare“

Statele care vor face investiţii în producerea energiilor regenerabile pe teritoriul ţărilor mai sărace vor primi certificate de carbon în semn de încurajare. Măsura este menită să dezvolte investiţiile în noile tehnologii de producere a energiilor „verzi“ şi în ţările fără posibilităţi proprii de finanţare.

Ţinta finală a legii privind energiile regenerabile este ca proporţia acestora să reprezinte în anul 2020 cel puţin 20% din cantitatea totală de energie produsă.

Dacă socotelile s-ar fi făcut strict teritorial, atunci firme precum Games, producător spaniol de turbine eoliene, care va investi 750 de milioane de euro în zece „ferme“ eoliene din România, ar fi fost descurajate să investească „peste hotare“, pentru că ar fi obţinut beneficii numai în cazul în care ar fi dezvoltat afaceri în Spania, de pildă.

Combustibili din plante

Noile legi ale energiei prevăd şi că un procent de 10% din totalul combustibililor folosiţi în transporturi trebuie să fie de origine vegetală (precum uleiurile vegetale care se adaugă în motorină sau etanolul). Modelul actual de la care s-a pornit pentru emiterea acestei legi este cel din Germania, unde la toate benzinăriile se găsesc combustibili „verzi“, care conţin un anumit procent de ulei vegetal.

Experienţele au dovedit că uleiul folosit la prăjirea cartofilor în localurile fast-food, după ce este filtrat, arde foarte bine şi în motoarele obişnuite, nu doar în cele pe motorină. Acest fapt a încurajat producătorii de combustibili pentru autovehicule să realizeze amestecuri de benzină tradiţională cu diverse uleiuri de origine vegetală, pentru a reduce poluarea maşinilor.

Tehnologia de capturare şi de îngropare a dioxidului de carbon ar putea reprezenta salvarea termocentralelor pe bază de cărbune, care încă funcţionează în multe state membre, precum Marea Britanie, Polonia sau România.

Tehnologie dificilă şi costisitoare

Cu ocazia lansării legilor energiei nu s-a stabilit exact cine va plăti pentru testarea şi îmbunătăţirea acestei tehnologii. Totuşi, deocamdată, au fost desemnate prin lege 12 termocentrale europene care vor testa, cu bani veniţi de la Bruxelles, cât de eficientă este „îngroparea“ dioxidului de carbon produs masiv prin arderea cărbunilor.

Dacă se va putea îmbunătăţi această metodă, astfel încât ea să devină rentabilă, ea se va generaliza şi va fi oferită şi altor state din afara uniunii, precum China de pildă, unde cea mai mare parte a poluării provine de la termocentrale.

Deocamdată, îngroparea carbonului s-a dovedit a fi nu doar dificilă, dar şi foarte costisitoare, utilitatea ei rămânând încă sub semnul întrebării
Sus In jos
Vezi profilul utilizatorului http://salutaridindepartari.forumz.ro
 
Europa a rescris legile energiei
Sus 
Pagina 1 din 1

Permisiunile acestui forum:Nu puteti raspunde la subiectele acestui forum
salutari din departari :: Subiecte vechi :: Subiecte care nu si-au gasit, inca, un loc al lor-
Mergi direct la: